Urban Agriculture Hub
Exhibit Category / Catégorie de l'expo: City
Location/Emplacement: Toronto, ON, Canada
Dates: 2008
Designers/Concepteurs: Andy Guiry
Clients: n/a
More Information/Plus d'informations: n/a
Image Credits/Crédits d'images: Andy Guiry
Project Description: (version française ci-dessous)
URBAN INFRASTRUCTURE & NATURAL SYSTEMS
The use of undervalued or waste spaces in the city is a potentially fruitful area of research for community food production. A raised section of the Gardiner Expressway at the mouth of the Don River in Toronto provides the location for this project, prepared as part of an architectural thesis at Ryerson University. It investigates the possibility of situating productive uses on wasteland alongside and beneath the highway. Raised highways are often condemned as urban blights that lead to localized social and economic poverty. This project supposes that this need not be the case, and that the highway can be seen as a community asset by generating functional and symbolic relationships between it and the surrounding landscapes. The aim of this project is to knit social, economic and ecological processes together with essential urban infrastructure to design new ways of generating potential for wasted urban space. Ecological processes such as the flooding of the Don River at the east of the site, and seasonal solar and temperature variations are incorporated into the functionality of the greenhouses, building, and productive landscape.
PROJECT FEATURES
The project features greenhouse spaces below the raised section of the highway, utilizing the side facing south to capture sunlight and the heavyweight structure of the highway for thermal mass to regulate temperature inside the building. Other features of the project include the remediation and reuse of wasteland adjacent to the highway for additional “community-based” productive land, and the integration of educational facilities and a commercial space that sells garden supplies in addition to food and plants produced in the large greenhouse. Adding to the sustainable agenda for this project, tiny turbines were conceived for the highway’s median strip to generate electrical energy for the building through the wind from cars passing along the expressway. The building was also conceived around reused components and recycled materials available from nearby wherever possible. This concept has the potential to be implemented below many raised highway structures with unused or underused land below.
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Description du Projet:
INFRASTRUCTURE URBAINE ET SYSTEMES NATURELS
L’exploitation d’espaces urbains sous-évalués ou vacants peut être potentiellement intéressant pour la production alimentaire de quartier. L’emplacement de ce projet se situe sous une partie surélevée de l’autoroute Gardiner à l’embouchure du fleuve Don à Toronto. Conçu dans le cadre d’une thèse en architecture à l’Université de Ryerson, le projet explore les possibilités de rendre productifs des terrains inoccupés le long de l’autoroute et en dessous. Les autoroutes surélevées sont souvent des plaies urbaines génératrices de pauvreté sociale et économique localisée. Le projet part de l’idée qu’il n’y a là aucune fatalité et que l’autoroute peut être un atout pour une communauté dès lors qu’il permet de créer des relations fonctionnelles et symboliques avec les paysages environnants. L’objectif est ici d’allier les processus sociaux, économiques et écologiques à l’infrastructure urbaine de base et d’inventer ainsi de nouveaux potentiels pour les friches urbaines. Aussi bien les phénomènes naturels, telles que les crues du fleuve Don à l’est du site, que les variations saisonnières de la température et de l’exposition au soleil sont intégrés à la fonctionnalité des serres, du bâtiment et du paysage productif.
LES CARACTERISTIQUES DU PROJET
Le projet prévoit des espaces de serres de culture en-dessous de la partie surélevée de l’autoroute, le côté exposé au sud servant à capter la lumière du soleil ; le poids de la structure autoroutière est utilisé comme masse thermique pour réguler la température à l’intérieur du bâtiment. Il est également prévu d’assainir des terrains vacants adjacents à l’autoroute et d’y créer de nouveaux espaces de production communautaires ; le réaménagement de ces emplacements comprend des installations éducatives et un espace commercial proposant du matériel de jardinage ainsi que les légumes et les plantes produits dans la grande serre. Venant compléter le caractère durable du projet, de minuscules turbines conçues pour le terre-plein central de l’autoroute alimentent le bâtiment en l’électricité – celle-ci étant générée par l’air que les voitures déplacent sur l’autoroute. Le bâtiment a également été conçu autant que possible avec des éléments et matériaux recyclés disponibles aux alentours. Ce concept est applicable à de nombreuses structures autoroutières surélevées dès lors que des terrains vacants sont disponibles en-dessous.
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