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Labour Market Implications for Racialized Youth

Canada | 2023

Canada’s increasing skilled labour shortage has generated a great deal of discussion. A recent study discovered that more Canadian businesses found it challenging to recruit skilled labour in 2021 (75%) than in 2013 (68%). While attention to immigration for filling these gaps is important, less focus has been allocated to youth and racialized youth in particular. Canada ranks high among OECD countries in terms of advanced education, yet racialized youth face unique barriers in the labour force and remain an untapped resource in the Canadian economy. Systemic discrimination, racism, unequal access to resources and support, and often less advantageous socioeconomic circumstances impede their upward social mobility. The COVID-19 pandemic has exacerbated existing inequalities, and racialized youth are at risk of falling further behind.

In recent years, there has been a dramatic increase in programs at the national, provincial and local level targeting youth, and some specifically targeting racialized youth or other populations. Overall, these programs tend to be fragmented with limited coordination across regions or sectors and uneven evaluation data on their impacts, which reinforce the lack of disaggregated data. Consequently, significant opportunities exist to develop more consistent and comprehensive frameworks, and to share and scale best practices to generate more transformational impacts.

Through a review of academic and industry reports and an analysis of policies and programs, this report aims to 1) identify the barriers faced by racialized youth in employment and education; 2) provide an extensive mapping of government and nongovernment programs and policies designed to support racialized youth; and 3) identify gaps in the current policies and programs. We then provide recommendations aimed at improving the employment outcomes of racialized youth.

For this study, racialized youth are those who are not Indigenous or Caucasian in race or who are non-white. Racialized youth in Canada are diverse in terms of their ethnic origins, gender and geographic distribution. Within the category of racialized youth, there are also diverse groups with intersectional identities, including women, immigrants or refugees, persons living with disabilities and people who identify with 2SLGBTQ+ communities. Intersectionality is important and so is the relationship between identity characteristics and socioeconomic status.

Tenants et aboutissants du marché du travail pour les jeunes racisés

La pénurie croissante de main-d’œuvre qualifiée qui frappe le Canada a alimenté les débats. D’après une étude récente, le nombre d’entreprises canadiennes peinant à recruter du personnel qualifié était plus élevé en 2021 (75 %) qu’en 2013 (68 %)1 . Si la solution de l’immigration fait l’objet d’une attention importante, l’accent est peu placé sur les jeunes, et les jeunes racisés en particulier. Bien que le Canada fasse partie des pays de l’OCDE les mieux classés dans le domaine de l’enseignement supérieur, les jeunes racisés rencontrent des obstacles particuliers sur le marché du travail et restent une ressource non exploitée dans l’économie du pays. La discrimination systémique, le racisme, les inégalités d’accès aux ressources et aux soutiens, ainsi qu’une situation socioéconomique souvent désavantageuse, entravent leur ascension sociale. La pandémie de COVID-19 a accentué les inégalités existantes : dans son sillage, les jeunes racisés risquent d’être encore davantage laissés pour compte

Ces dernières années, les programmes ciblant les jeunes, et parfois plus particulièrement les jeunes racisés ou d’autres populations, se sont multipliés aux échelons national, provincial et local. Dans l’ensemble, l’on peut toutefois déplorer la fragmentation de ces programmes et la coordination limitée entre les régions ou les secteurs, ainsi que l’hétérogénéité des données d’évaluation sur leurs effets, laquelle renforce le manque de données ventilées. Par conséquent, il existe de nombreuses possibilités d’améliorer la cohérence et l’exhaustivité des cadres de travail, tout en partageant et en déployant à grande échelle des pratiques exemplaires plus propices à la transformation.

À travers un examen des rapports universitaires et sectoriels existants et une analyse des politiques et des programmes, le présent rapport vise les objectifs suivants : 1) cerner les obstacles entravant l’accès des jeunes racisés à l’emploi et à l’éducation; 2) cartographier l’ensemble des politiques et des programmes, gouvernementaux ou non, conçus pour soutenir les jeunes racisés; et 3) recenser les lacunes dans les politiques et les programmes actuels. Il renferme également des recommandations visant à améliorer les perspectives d’emploi des jeunes racisés. 

Dans cette étude, on entend par « jeunes racisés » les jeunes non autochtones qui ne sont pas de race blanche. Les jeunes racisés au Canada représentent une population diversifiée en termes d’origine ethnique, de genre et d’implantation géographique. Ainsi, la catégorie des jeunes racisés est elle-même formée de divers sous-groupes à l’intersection de plusieurs identités : femmes, immigrants ou réfugiés, personnes en situation de handicap et membres des communautés LGBTQ2S+. L’intersectionnalité est donc un facteur important, tout comme la relation entre les attributs identitaires et le statut socioéconomique. 

Published:

March 2023

Labour Market Implications for Racialized Youth
Tenants et aboutissants du marché du travail pour les jeunes racisés