COVID-19 and Logistics: Changes and Challenges in Demand, Business Practices, and Workforce Management
Canada | 2022
The COVID-19 pandemic has been challenging for the Canadian economy, as public health interventions aimed at controlling the spread of the virus, such as border closures, lockdowns, and social distancing, have significantly reduced economic activity. However, the unprecedented nature of the pandemic has highlighted the critical role that many industries play in the broader national economy. One such industry is supply chain and logistics, which involves the acquisition, storage, and movement of goods and services. By facilitating trade and commerce and helping businesses distribute their products to customers, supply chain and logistics companies, and the services they provide, have been deemed essential by the federal government and therefore exempt from lockdown measures.
This study aims to understand how the pandemic has altered the demand for supply chain and logistics services in Canada and how businesses within the industry have adapted to pandemic-related health and safety protocols. This report also examines how the pandemic has highlighted skills deficiencies within the industry, the challenges businesses face in closing skills gaps, and the resources and training needed to help workers upgrade their skills.
Key Takeaways
- The pandemic had a mixed impact on the industry, with an overall decline in industry activity but a significant increase in demand and productivity for services associated with certain classes of goods whose demand increased.
- How businesses responded to the pandemic depended upon the types of products or goods they produced and the extent of provincial mandates introduced to help limit the spread of COVID-19. The success of business responses also depended upon their willingness and capacity to adapt.
- The response to the pandemic highlighted skills deficiencies in management, learning, communication, and worker interaction. These skills became more important during the pandemic than others, such as numeracy and literacy.
- Feedback from industry representatives identified the difficulty in successfully assessing soft skills during recruitment, in addition to cost and time challenges that impacted their ability to adapt quickly under pandemic conditions.
- Contingency planning and continued training represent two of the most extensive opportunities to improve adaptability and resiliency. Other opportunities include technical training and offering flexible workplace benefits.
COVID-19 et logistique : Changements et défis en matière de demande, pratiques commerciales et gestion des effectifs
La pandémie de COVID-19 a été un défi pour l’économie canadienne, qui a vu chuter son activité en raison des interventions de la santé publique pour maîtriser la propagation du virus, telles que la fermeture des frontières, les confinements et la distanciation sociale. Cependant, le caractère inédit de la pandémie a mis en avant le rôle essentiel de nombreux secteurs dans l’économie nationale globale. L’un de ces secteurs est celui de la chaîne d’approvisionnement et de la logistique, qui comprend l’acquisition, le stockage et la circulation des biens et des services. Les entreprises relevant de la chaîne d’approvisionnement et de la logistique, et leurs services, ont été considérés comme étant essentiels par le gouvernement fédéral, et donc exemptés des mesures de confinement, pour faciliter les échanges commerciaux et la distribution des produits.
La présente étude vise à comprendre l’impact de la pandémie sur la demande en services de la chaîne d’approvisionnement et de logistique au Canada, et le pouvoir d’adaptation des entreprises aux protocoles sanitaires et de sécurité, liés à la pandémie. Ce rapport met en évidence également les lacunes en matière de compétences au sein du secteur révélées par la pandémie, les difficultés rencontrées par les entreprises pour combler ces lacunes, et les besoins en ressources et en formation pour aider les travailleurs à améliorer leurs compétences.
Points Clés
- La pandémie a eu un impact mitigé sur le secteur, avec un déclin global de l’activité, mais une hausse importante de la demande et de la productivité pour des services associés à certaines catégories de biens dont la demande a augmenté.
- La réaction des entreprises à la pandémie a été différente selon les types de produits ou de biens qu’elles produisaient et l’étendue des mesures provinciales mises en place pour limiter la propagation de la COVID-19. Le succès des entreprises dépendait également de leur volonté et de leur capacité d’adaptation.
- La pandémie a mis en évidence un manque de compétences en matière de gestion, d’apprentissage, de communication et d’interaction entre les travailleurs. Des compétences telles que la numératie et la littératie sont devenues cruciales durant la pandémie.
- Les représentants du secteur soulignent la difficulté d’évaluer correctement les compétences générales lors du recrutement, en plus des défis occasionnés par les coûts et les délais en temps de pandémie, qui affectent la capacité d’adaptation rapide.
- La planification d’urgence et la formation continue représentent deux des voies principales d’amélioration de l’adaptabilité et de la résilience. D’autres voies potentielles incluent la formation technique et l’assouplissement des conditions de travail.
Published:
August 2022